Amikor a farok csóválja

2009. május 26. 20:45 - Csizmazia Darab István [Rambo]

Egy korábbi bejegyzésben már megvitattuk a szoftverekhez mellékelt, sok oldalas és bonyolult megfogalmazású felhasználói licencszerződések kérdését. Aki nem ügyvéd, és eddig még sohasem vásárolta meg az Utolsó vacsora című festményt ÁFA visszaigénylés céljából, az eleve hendikeppel indul egy ilyen apróbetűs szövegekkel végzett artistamutatványos versenyben.

Mai kitekintésünk emellett még egy kissé kapcsolódik az SMS spam témájához is, ahol az derült ki, egy egyszerű autójavítás esetén a gyanútlan ügyfél kéretlenül bekerül a szervízes cég adatbázisába, ahol SMS-en keresztül kap kéretlen üzleti ajánlatokat, például 100 kilométerre lévő autószervízt ajánlgatnak neki. A másik érdekesség pedig a mobilszolgáltató saját üzleti ajánlatainak fogadása vagy elutasítása nem szerepelt a szerződésben annak megkötésekor, és a "Tipp Info promóciós SMS szolgáltatásról" való leiratkozást egyedileg kellett a nyájas ügyfélnek intéznie. 

Amit tehet még az alapos állampolgár, az az, hogy elmegy a területileg illetékes Polgármesteri Hivatalba, és egy űrlapon kéri postai címének tiltását, hogy senki harmadik félnek ne adják ki azt. Ha ezt megteszi a kérelmező nyilatkozattal, úgy az egyébként alapértelmezett beleegyezés helyett életbelép a tiltás, és az illető jó esetben nem fog többé kapni kártyás gyűjtőmappákról szóló soha vissza nem térő ajánlatakot, és a Reader's Digest nyereményautó pléhből nyomott "slusszkulcsa" is elkerüli majd nagy ívben a továbbiakban.

Ez eddig szép és jó, marad a végére az emberi tényező, szépen felépített várunkat hogyan lehet a legkevesebb mozdulattal porig rombolni egy kis figyelmetlenséggel. Általános Szerződési Feltételek nevű állatfajták nagyon sok helyen vannak, mi most egy szimpla pontgyűjtő, árkedvezményre jogosító áruházi kártyát nézünk meg, de a hasonlóság további valódi piaci szereplőkhöz természetesen nem a véletlen műve. Ki ne szeretne egy Árfűrész nevű, és 10% kedvezményre jogosító kártyát? Valószínűleg csak az, aki valóban el is olvassa a feltételeket. Aki kész 2020-ig személyes adatait átnyújtani, és postai, e-mailes vagy SMS-en át érkező reklámajánlatokat szeretne kapni, az semmiképp ne habozzon tovább. Azonban egy dolog fontos: ezek már nem számítanak spamnek, hiszen nem kéretlenek. Ugyanis nagy okosan (vagy figyelmetlenül, esetleg szántszándékkal) mi magunk voltunk azok, akik kérték, a kedvezményért cserébe.

"Érted? Nem! De remélted! A távcsövet a boltban te kérted."

Hát ilyen az emberi természet: nem nagyon akaródzik elhinni, hogy ingyenebéd valójában márpedig nem létezik. Persze van néha olyan eset is, amikor "ártatlanok" vagyunk: ha valaki a Top-Shop vagy WS Teleshopból vásáról bármit, sok kéretlen utánhívásra számíthat: nincs-e kedve merő véletlenségből még valami egyéb más terméket is rendelni, stb. Azonban mindig akadnak olyanok is, akik úgy érzik, kedvezményekért (kuponok, kedvezményre jogosító kérdőívek, stb.) cserébe szívesen önként és örömmel adnak alább a magánszférájukból. Ha ők úgy gondolják, hát az már az ő bajuk, megbocsátunk nekik, mert talán nem tudják mit cselekszenek.

Aki viszont valóban vigyázni akar, az legyen nagyon óvatos, és figyelmetlenségből lehetőleg ne rombolja le reggelre, amit a saját biztonságáért korábbi pedáns lépéseivel felépített estére. Hiszen ettől függetlenül még így is kaphatott II. György angol király reklámlevelet a Delltől ;-)

1 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása