Hamis support és caramba

2017. február 21. 13:02 - Csizmazia Darab István [Rambo]

Soha nem szűnt meg teljesen a hamis support csalások folyamata, ám időnként egyes régiókban komolyabb felfutásoknak is tanúi lehetünk. Most éppen Spanyolországban járatják csúcsra a bűnözők ezt a fajta átverést, és terjesztenek vele kártevőket, szednek a mondvacsinált hibák állítólagos "javításáért" pénzt.

Ami már 2002. óta nem peseta, hanem euró. A hamis support tevékenységről már számtalan alkalommal írtunk, röviden arról van szó, hogy a csalás során a gyanútlan áldozat egy nem létező technikai hibára figyelmeztető felugró üzenetet, kéretlen emailt vagy hideg telefonhívást kap.

A bűnözők néha arcátlanul akár a Microsoft nevében jelentkeznek, és előfordul, hogy borsos számlát nyújtanak be a "segítségért". Emellett sajnos az is gyakori, hogy kártékony kódokat, vagy távoli hozzáférést biztosító weboldalakra próbálják meg elirányítani a naiv felhasználókat.

Ez a csalási forma újabban sokszor a zsaroló vírusokkal ötvözve jelentkezik, ahol a naiv áldozatok a hamis hibák állítólagos kijavítása érdekében a kapott linkekre kattintanak, ahonnan kémprogramot tölt le és telepít fel saját magának, amin keresztül aztán ellopják a személyes adatait.

De akár az is gyakori, hogy valamilyen zsarolóvírus azonnal megfertőzi a számítógépüket, és titkosítja az adataikat, amelyek feloldásáért a bűnözők váltságdíjat követelnek.

És itt jön a képbe a vírus toplistáinkban évek óta rendszeresen felbukkanó HTML/FakeAlert trójai, amelyik olyan kártevőcsalád, amely jellemzően hamis figyelmeztető üzeneteket jelenít meg, hogy az úgynevezett support csalásra előkészítse a számítógépet.

A felhasználót ezekben az üzenetekben arra ösztönzik, hogy lépjen kapcsolatba a csalók hamis műszaki támogatásával, ahol a "távsegítség" során kártékony kódokat, vagy távoli hozzáférést biztosító weboldalakra próbálják meg elirányítani a naiv felhasználókat.

Jelenleg Spanyolországban észlelhető erőteljes hulláma a support csalásoknak, ami valószínűleg nem csak a magánembereket sújtja, hanem a kisvállalkozásokat, illetve a cégeknél dolgozók számítógépeit is. Terészetesen, más országokban is rendszeresen megjelenik ez a csalási forma, tehát mindenkinek érdemes erre felkészülni.

A hamis support ellen úgy küzdhetünk, ha a kártevő által megjelenített ál-hibaüzenetet figyelmen kívül hagyjuk, és nem hívjuk fel az ott megjelölt telefonszámot. Legyünk biztonságtudatosak, és ha hideg hívással ismeretlenül minket hívnak állítólagos support ügyekben, gyanakodjunk, ne dőljünk be. Használjunk teljeskörő védelmet nyújtó internetbiztonsági programot, csak ismert szakszervizben kérjünk technikai segítséget, és sose kattintsunk ismeretlenek által küldött link hivatkozásokra.

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása