Jön a szép új világ, egyen szómát, hüvelygomba elleni krém, bifidus essensis - mindenhol kéretlen reklám hegyek. Kevesen kérik, de sokan kapják a PH értékeket, és elugrani előlük egyre nehezebb.
Ha valaki nem genetikailag reklámzabáló, akkor kevéssé örül annak, hogy egyre jobban és több helyről áradnak a kéretlen reklámok, reklámprogramok. Nem egyszerű áttekinteni a szövevényes összefüggéseket, melynek mindenképpen első fele az cikk, amely azt boncolgatja, hogy lassan egy főállású ügyvéd is a víruslaborok tartozéka lesz. Hogy miért is?
Hát mert az olyan ódivatú hozzáállás, ha valaki hibázik, és azt beismerné, sajnos nem létezik. Hogy tényleg nem volt szép amit tettem, elnézést, bocsánat, vagy ha nagy bajt okoztam, főbe lövöm magam itt a múlt századelőn - ezek már rég kimentek a divatból. Inkább megjelennek másnap a reggeli műsorokban, a kérdésre, hogy szabályos vagy etikus-e amit tettek, arra a sztenderd hangsúlyozott válasz: "mi az hogy". Ja igen, és pert is indítanak az antivírus cégek ellen, hogy azok a kéretlen reklámjukat, becsületes üzleti trójai programjaikat szűrni merészelik. Azért szerencsére néha pert is vesztenek, még ha évek is kellenek ehhez.
Ez a "kérjük x napon belül szüntessék meg termékünk kártevőként való szűrését, különben kénytelenek leszünk jogi lépéseket tenni" formula annyira gyakori lett, hogy exponenciálisan nőtt az ilyen adminisztrációs munkák száma a víruslaborokban. Ennek lett aztán az is a következménye, hogy az antivírus telepítésnél nincs perelhető alapértelmezett állapot, hanem a felhasználóknak kötelezően dönteniük kell a "Kéretlen alkalmazások keresése", a "Veszélyes alkalmazások keresése" és a "Reklámprogramok, kémprogramok és biztonsági kockázatot jelentő programok keresése" opciók ki- vagy bekapcsolt sorsáról.
Ha a tvben sugárzott és a műsort agyonvágó reklámokat nézzük, egy mozi filmet, vagy akár csak egy rövid NCIS epizódot sem lehet kettő-három-négy 8-10 perces reklámblokk nélkül megúszni, és mire harmadszor jön a levehető ajtós turmixgép, meg tizedszer promozzák be a Hazudj ha tudsz következő évadát, az ember szinte el is felejti, ki volt a gyilkos, mi történt eddig és ki is tette a nyomravezető lószőrt a bárszekrénybe.
De cserében elküldhetjük a kecsege szót SMS-ben az 06-90-1234 számra, és ezzel jó eséllyel nyerünk egy erdei fazsetont, amiből már csak ötven darabot kell összegyűjteni ahhoz, hogy indulhassunk az automata kávéfőzőért folyó sorsoláson. Aztán meg nagy a csodálkozás, hogy emberek tv helyett miért torrenteznek.
Van emellett egy olyan szegmens, ami teljesen kívül esik a hatáskörünkön: profitorientált üzletemberek kapnak egy kedvező ajánlatot, és nagy ívben tesznek az olyan ódivatú dolgokra, mint becsület, etika, szerződés, törvényesség. Eladják a felhasználók személyes adatait közvetlenül a reklámcégeknek, bár korábban erről nem volt szó, engedélyezésről szintén nem. Az örökmozgó és mindig változó felhasználói szerződés korunkban egy valódi súlyos dilemma, és korántsem csak a Facebookot érinti.
Legutóbb például az Apple új IOS-a kapcsán jött elő, nevezetesen az új szoftververzióhoz új szerződés tartozik, amit el kell fogadni annak telepítéséhez, frissítéséhez. Ez pedig azt tartalmazza, hogy beleegyezünk, hogy gyűjtsék a felhasználók pontos tartózkodási helyét. Állítólag anonim módon, és még állítólagabb a hirdetési rendszerük fejlesztésével függ össze mindez.
Mit lehet hát tenni? Vonuljunk el remetének? Fülünkbe forró ólmot öntsenek? Vegyük elő a padlásról a porosodó Nokia 1610-et, ami igazi áldásként semmi mást nem csinál, kizárólag telefonálni képes? A netes böngészés közben mindenesetre lehet a Noscript és AdBlock plus áldásos hatásait élvezni, a tv filmeket fel lehet venni, be lehet digizni, és reklámkivágni - ami persze izzadságszagú, munkás - enélkül marad a netes műsorforrások nézése, DVD vásárlás vagy a letöltögetés.
Az e-maileknél pedig vagy az internet biztonsági csomagunk spamszűrője, vagy a szolgáltónk - esetleg a kettő együtt kezeli a szemétlevelek kérdését. Enélkül a levelezésünk normális menete gyakorlatilag megbénulna.
Ám hogy mindez ne legyen elég, a jövőben át kell értékelnünk a multifunkciós nyomtatókról és azt ezt forgalmazó cégekről is a korábbi elképzeléseinket. Ez pedig annak a hírnek a kapcsán merül fel, miszerint a HP teszteli, hogy miként tudnának célzott hirdetéseket elhelyezni a webeléréssel rendelkező nyomtatóikkal. Szép, nem? Hogy pink frappáns kommentjét idézzük: "fizeted a tintát, hogy kéretlen reklámot kapj, csodás elme".
Csizmazia Darab István [Rambo] · http://antivirus.blog.hu 2010.06.25. 11:12:19
Kivételesen beajánlottam a címlapra is ezt a posztot. de úgy tűnik, sajnos nem érte el az ingerküszöböt. Pedig iphone ügyben júli 12-re beidézték Jobs bácsit egy kis beszélgetésre:
voices.washingtonpost.com/posttech/2010/06/lawmakers_grill_apple_ceo_jobs.html
A tévéknél már sokszor van, hogy majdnem mindhol egyszerre tolják a reklámot. Például 7:50 és 8:00 között kapcsolgathasz, de mindenhol csak a péháérték csörgeti láncát. Szerintem majd az a trükk lesz érdekes, amikor a reklám követi a szemmozgásodat, és mindig oda ugrik, ahová nézel. De ne adjunk itt ingyé jó ötleteket ;-)