Oszd meg, keress csilliókat, és uralkodj

2010. október 19. 17:05 - Csizmazia Darab István [Rambo]

Ezer epizódos Telebubbies maraton egyhuzamban való megnézésével leamortizált agyvelő kellene ahhoz, hogy egy sokadik "jaj, hiszen ez csak technikai hiba miatti véletlen, hogy egyenest a reklámcéghez kerültek a személyes adatok" kijelentést valaki komolyan és őszintén el is higgyen.

Aki sokszor és sokat vétkezik személyes adataink ellen így, az lassan, de biztosan elfogyasztja a rá vonatkozó  lapokat a bizalmi csekkfüzetünkből. A bevezetéshez érdemes elolvasni az igen gondolatébresztő bejegyzést: A Facebook megosztja egyedi azonosítónkat harmadik cégekkel. A lényeg: Emily Steel és Geoffrey A. Fowler, a Wall Street Journal két újságírója felfedezte, hogy a Facebook alkalmazások több millió felhasználójának adatai még akkor is átkerülnek a hirdetőkhöz, ha a felhasználók a legszigorúbb biztonsági beállításokat alkalmazták a profiljukban. A legszomorúbb ebben az, hogy ez még csak nem is újdonság:

2010.05.21. Újabb Facebook-botrány: felhasználói adatlapokat küldenek a hirdetőknek
"Egészen pontosan arról van szó, hogy a Facebook megküldte a hirdetőknek azon felhasználók adatlap id-ját, akik az adott hirdető hirdetésére kattintottak a szájton."

2010.05.26. Facebook miatt hisztizni = NEM MENŐ
"Természetesen mindenkinek joga van kényelmetlenül érezni magát, hiszen a Facebook modelljében a felhasználó nem fogyasztó, hanem maga az áru, amit a cég valódi fogyasztóinak, a hirdetőknek ad el. Legalábbis az adatait mindenképpen."

2010.08.04. Minden, amit a privacy-ról tudni akartál... I. rész
"Minden egyes alkalommal, ha például a 83 millió virtuális farmer valamelyike a FarmVille mezőgazdasági szimulációs játékkal, vagy a MaffiaWars-szal játszik, megengedi, hogy letöltsék a profilját és továbbadják az adatait egy harmadik félnek. Az ismeretlen harmadik féllel pedig semmilyen szerződéses viszonyban nem vagyunk."

Az Egyesült Államok két képviselője, Edward Markey  és Joe Barton máris levelet írt  Mark Zuckerbergnek, a Facebook alapítójának. A képviselők szeretnék megtudni, hogy milyen lépéseket tesz a közösségi oldal a biztonsági rés megszüntetésére. A levélre a Facebooknak október 27-ig kell válaszolnia. A korábbi események fényében félő, hogy ennek sem nem lesz semmilyen komoly következménye.

Végülis is milyen erkölcsi alapon várnánk mást attól, aki az első millióját is vitathatóan, egyetemi adattolvajként szerezte. Azt, hogy aztán a koncepciót végülis is ki lopta el kitől, és hogy a kezdő csapat tagjainak kigolyózása mennyire volt korrekt vagy etikus, az már ezek után szinte mellékes, ezt teljes egészében az olvasó fantáziájára és megítélésere bízhatjuk. Az újabb eset fényében azonban látni kell, hogy aki Malyomváry Armandóként regisztrálva Zombáról minden mezőbe valami egetverő válogatott baromságot gépel be, vagy csak mindössze egy szimpla álnevet választva aztán mindent üresen hagy - hiszen a barátokkal való kapcsolattartáshoz ez is bőven elég - az közelít jól a saját adatainak védelméhez.

Sajnos az átlag felhasználók többsége továbbra sem fogja érteni, mi is ez az egész, miért is lenne baj, hogy odaadják az adatait, vagy az is lehet, hogy egyáltalán nem is érdekli - ez a legnagyobb baj. Nem lehet mindenki adatvédelmi szakértő. Viszont azt joggal várhatnánk el, hogy ha például nem értünk az autószereléshez, a szervízes ezt akkor se használja ki a kárunkra, és sarcoljon ki csillagászati összegeket a számlán. Ugyanígy amikor az adatainkat rábízzuk egy vállalkozásra, az akkor is védje ezeket, ha mi ennek minden részletét esetleg nem is értjük pontosan, vagy nem vagyunk képesek ezt ellenőrizni, viszont bizalmunkat odaadtuk a regisztráláskor.

A másik hangszórót érő kérdés meg az lehet, még hány további incidens kell ahhoz, hogy a felhasználók rádöbbenjenek, vagy egy óceánontúli másik Abszurdisztánban az etikátlan viselkedésnek súlyos következményei is legyenek?

35 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bokortalan Lajtalan · http://facebook.com 2010.10.19. 17:10:19

"Legyél az első az ismerőseid közül akinek ez tetszik"

LOL.

Csizmazia Darab István [Rambo] · http://antivirus.blog.hu 2010.10.19. 17:25:15

Szia Bokortalan :-)

Hát igen, ez aztán tényleg egy antagonisztikus ellentét, paradoxon, és minden római hazudik, meg minden ilyesmi.

Ez a lájkos cumó mentségemre az indexes blogmotor része, és abban a hiszemben használom mégis, hogy talán hasznos, ha mindezek a hírek még több emberhez eljutnak bármiáron. De én is érzem azért a felemás helyzetet ;-)

Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? · http://orbanfan.blog.hu 2010.10.19. 22:37:18

Valahogy tudatosítani kellene az emberekben, hogy a fészbúk ártalmasabb, mint a windows és az atombomba együttvéve...

(te is Fido-ztál valaha? Csak a linkdobozban lévő vizlepcso-s link miatt kérdezem :) )

nemecsek ernő áruló 2010.10.19. 22:43:07

Tudom, hogy rá fogok fázni erre a kérdésre, de: na és?

Meg van adva 3 adatom facebookon. A nevem, a város, ahol élek, meg egy-két klub azonosítója. A hirdetések baromira nem ezen adatok alapján jönnek velem szembe, hanem a böngészési előzményeim alapján, ergo olyan hirdetéseket kapok, amik feltehetőleg nagy valószínűséggel relevánsak számomra. Nem ez minden hirdető célja? Hogy minimalizálja a fals találatokat? Akkor hol van a gond?

Az alkalmazásoknál meg mindig rákérdez, hogy engedélyezed-e a dolgot, aki nem olvassa el a szöveget, csak vakon klikkel, azt úgy hívjuk, hogy az így járás tipikus esete. Tényleg többször elolvastam a bejegyzést, de egyszerűen nem értem, hol itt a gond?

Te adod meg az adatokat, amit használhatnak. Te adod meg az e-mail címed. Te adod meg a neved, a lakcímedet, a születési dátumodat. Nem kötelező. Aki paranoiás, az NE LEGYEN facebook tag könyörgöm. Olyan unalmas már mindenhol ezzel találkozni, hogy "így a gonosz fészbuk, kiadja az adatokat, amiket ÉN megadtam neki, hát még ilyet..." Persze, hogy minden közösségi oldal a felhasználói adatokkal kereskedik. Ez a lényege. Ezért találták ki!

Az ég egy adta világon SOHA SEMMI más célja nem volt!!!

Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? · http://orbanfan.blog.hu 2010.10.19. 22:43:28

Azé' ez se semmi itt a hozzászólás ablak alatt:

Warning: file_put_contents() [function.file-put-contents]: Only 0 of 165 bytes written, possibly out of free disk space in /var/local/www/blog.hu/bloghu2/Lib/Bloghu/Slog.php on line 138

Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? · http://orbanfan.blog.hu 2010.10.19. 22:45:50

@Gerzsonka: ott a gond, hogy te csak x adatot adtál meg, de vannak akik n*x-et, ahol n>1. És a felhasználók úgy hiszik, hogy az adataik biztonságban vannak. Épp arról szól a dolog, hogy fészbúkék visszaélnek a tudatlanok, paranoia-mentesek bizalmával.
Én nem adtam meg semmit (amit megadtam, az hamis volt és töröltem is), mégis felháborít a dolog.

1rem1 Art · http://1rem1.com 2010.10.19. 22:52:03

out of disk space wazze...

elfogyott az internet?!

pelikán* 2010.10.19. 23:06:51

A lényeg, hogy kulturáltan használjuk a fácsét, akkor nagy baj nem lehet:

mandiner.blog.hu/2010/08/18/a_kulturalt_facebook_felhasznalo_18_pontja

teddyde 2010.10.19. 23:11:51

@pelikán*: önfényezés = nem menő

ráadásul szar saját cikket ajánlani epic fail...

aDoayen@HWSW 2010.10.19. 23:26:54

szerintem fussunk ennek neki újra...
a psprovokatív szerzője valószínűleg nem tud angolul, vagy egyszerűen figyelmetlen volt

a WSJ anyaga ugyanis arról szól, hogy a Facebookon az ALKALMAZÁSOK osztják tovább az ID-ket.
az adataid privacyja olyan, mint amilyennek beállítottad, illetve sajnos, amilyennek a barátaid beállították. (bár azt is tudod szabályozni h a barátaidon keresztül mi kerülhet ki rólad)

a bibi azzal van, hogy mondjuk a farmville tud profilozni a szokásaid alapján, az ID-det kiadja 25 cégnek, akik már konkrét marketingalanyként kezelnek és szépen kapod a direkt megkereséseket, mivel az ID-d és az alkalmazás használati szokások alapján eleve megvagy, a többi adatodat meg magad osztottad meg.

ha valakit érdekel részletesebben, nem blog.hu-san, akkor:
www.hwsw.hu/hirek/45483/facebook-kozossegi-web-alkalmazas-szemelyes-adat-zynga-farmville.html

mokas_gizi 2010.10.20. 01:02:20

Szánalom ez a Facebook, én sosem voltam rajta és sosem kerültem velük kapcsolatba mégis hotmail-os email címeimre kapom a hülyeségeiket, hogy ez meg az szeretné hogy csatlakozzam és életbe sem láttam még azt az embert...

thatwasnice 2010.10.20. 03:40:01

szerintem kicsit túldramatizálod a dolgokat

én leszarom, hogy mit tudnak meg rólam, legyenek vele boldogok, ha tudják milyen márkájú fogkrémet használok vagy akármi, elmondom bárkinek szívesen, de szerintem senkit nem érdekel. meg azt hiszed majd pont a te dolgaidra kíváncsik? ki vagy te? fontos ember???

Dr.Traktor 2010.10.20. 06:55:57

a fészbúk egy szar, aki használja egy majom.

ez egy olyan alkalmazás aminek a világon semmi értelme.

viszont remekül fel lehet használni adathalászatra.

aki ért hozzá az meg kihasználj az olyan ártatlan dolgoktól, hogy megnézem nincs-e bent az új szomszéd jócsaj/kolléganő hogy kis infót megtudjak róla, odáig, hogy kinézem mikor mentek idén nyaralni hogy a haverokkal felnyomjuk a kéglit.
(ha már a lányod volt olyan hülye hogy kirakott erről egy beivott topless képet a felirattal: " 2 hét múlva Ibizaaaaaaaaaaa!!!") ja bocsi lehet nem is a lányod volt hanem a lányod liba bnője aki szintén veletek utazik! úúúúú. bocs.

egyébként ezen kívül még azt lehet elmondani, hogy az emberek egy jó része hülye (nem csak ahhoz, hogy felismerje miért fontos az adatvédelem) és mivel sokan vagyunk ezen a rohadt bolygón a hülyék száma is egyre magasabb.

másrészt az a véleményem hogy legjobban igenis a saját kárán tanul az ember. már aki nem hülye.
annyira.

KolompárRómeó 2010.10.20. 07:13:34

"higyjen" Eddig olvastam.

adatvédelem · http://www.ppos.hu 2010.10.20. 07:21:48

@aDoayen@HWSW: Egyetértek. A fő probléma az átadott adatok alapján felépített profil, ami olyan következtetést is tartalmazhat, amiről még a felhasználónak sem volt tudomása. A kialakított profil aztán a direktmarketingtől kezdve, bármire használható. www.adatvedelmiszakerto.hu/2010/09/kozossegi-oldalon-kialakitott-profil-felhasznalasa-allasinterjun/
Hiába szigorodik az adatvédelmi szabályozás, ha mi magunk felelőtlenek vagyunk.

rekszem 2010.10.20. 07:52:58

thatwasnice

Azért az ismerőseidet lehet mire használni, sőt, van lány iserősöm, akinek az új kolléganője egyből szúrta a szemét, mert az ismerősei között az ő barátjának az exe is fent volt :D

Illetve valahok jól leírták, hogy pl. felteszel egy képet a kecórol, ott a címed, majd bejelented, hogy elutazol, vagy megosztod a gps koordinátáidat, és máris lehet menni fosztogatni.

Vagy valaki kommentálja a képedet, és máris a napiszaron találod magadat :DDD

Én iwiw-is mondogrammra váltottam, faszbukra meg sosem regisztráltam be.

bierkamp 2010.10.20. 07:56:01

a Facebook hazudik????? -akkor a NEMZETI Orbán mit csinál?----ja, Lop ás Hazudik...) A Facebook legalább nem lop!

kvadrillio 2010.10.20. 07:59:41

Húúúúú, most akko mindenki meztelenül áll a NAGY MANITÚÚÚ ELÖTT !!!

Na bumm ! Reptéren is átvilágítanak mindenkit csontig !
Neten is tudnak mindent, még ha ki is törlik ! :)

Egyet viszont nem tudnak pl rólam: Interpóóól által kőrözött sorozatgyilkos vagyok, jelenleg a siralomházból netezek és várom a méreginjekciót !
Hobbim a vámpírkodás, , üres óráimban a Mórickát olvasom és az internetet csakis azért használom, mert szeretek zongorázni a klaviatúúúúúrán.........
Most, hogy így kiegészítettem digitális lábnyomokkal a profilomat nyugodtan hajtom álomra a nethírektől terhelt fejemet !

...és igyekszem visszavonulni rejtélyes inkognitómba !!! :O)

Azért kérem, hogy titkaimat ne adják tovább ! :D

Csizmazia Darab István [Rambo] · http://antivirus.blog.hu 2010.10.20. 08:04:16

Szia Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?

Van egy cimborám a Vízlépcsőn, ennyi. Én még Virnet BBS-eztem 300 bauddal :-)

Csizmazia Darab István [Rambo] · http://antivirus.blog.hu 2010.10.20. 08:08:53

Szia Pelikán!

Nem ismertem ezt a posztot, de egyrészt szerintem semmi baj azzal, ha valaki a saját posztját kommenteli be, ha az ontopic.

Másrészt van az összeszedett pontokban számos igazság. Pl. "Ne csatlakozzunk olyan csoportokhoz, klubokhoz, melyek „Aki(k)…” felütésre kezdődnek..." Köszi a kommentet.

Csizmazia Darab István [Rambo] · http://antivirus.blog.hu 2010.10.20. 08:15:15

Szia thatwasnice!

Szerintem nem kell fontos embernek lenni, hogy mégis vigyázzon az ember a személyes adataira. A célzott reklámokra is szerintem kevesen vágynak.

De itt van két gyakorlati példa is.

1. Ha pornót néztél a neten, most megszívtad
itcafe.hu/hir/porno_internet_trojai_kenzero.html
"...mely a fertőzött számítógépek használóinak webes böngészési előzményeit hozza nyilvánosságra..."

2. Információalapú vírusterjesztés: nehéz küzdelmek várnak ránk
biztonsagportal.hu/szembe-kell-nezni-az-informacioalapu-virusterjesztessel.html
"...sok olyan kártékony program terjed, amelyek nem tesznek mást, mint figyelik a felhasználók tevékenységét, böngészési szokásait, és rendszeresen jelentést küldenek a készítőiknek..."

Végül pedig ha valaki nagyon akar, 10-20 év múlva is eszébe juthat, hogy mégis fontos ember szeretne lenni,

Csizmazia Darab István [Rambo] · http://antivirus.blog.hu 2010.10.20. 08:16:28

@Dr.Traktor:

"a fészbúk egy szar, aki használja egy majom."

Szerintem ez így azért nem igaz.

Csizmazia Darab István [Rambo] · http://antivirus.blog.hu 2010.10.20. 08:17:46

@KolompárRómeó:

Jogos a két pont, ezt benéztem. Kijavítottam, és remélem, most már továbbolvasol :-)

Csizmazia Darab István [Rambo] · http://antivirus.blog.hu 2010.10.20. 08:22:11

@adatvédelem: Szia!

A folyamatosan változó FB felhasználói szerződés hatása a megosztott adatokra 2005-2010:
m.blog.hu/an/antivirus/image/201008/faca.jpg

Dr.Traktor 2010.10.20. 08:23:25

@Csizmazia István [Rambo]:
azért remélem a többit is olvastad, nem csak az első sommás véleményemet :P

Csizmazia Darab István [Rambo] · http://antivirus.blog.hu 2010.10.20. 08:23:29

@rekszem:

Igen, és is erre gondoltam, sok ilyen eset volt már teritéken itt a blogban is.

Csizmazia Darab István [Rambo] · http://antivirus.blog.hu 2010.10.20. 08:26:52

@bierkamp: Szia!

Mentségemre nem én adom a zindex cimlapos cimet meg a leadet, azt ők készítik a legjobb belátásuk szerint olyanra, amilyenre ők akarják.

Én igazából kételkedni merészeltem abban, hogy már sokadszor merő véletlenül kerül ki tőlük személyes adat a hirdetőkhöz. Szerintem ami egyszer történik, az véletlen. Ami kétszer, az egybeesés. Ami háromszor, az már összeesküvés.

G1 2010.10.20. 08:33:56

Első jótanács: bármilyen vonzónak is tűnhet, kezd azzal, hogy minden alkalmazást letiltasz a faszbukban. Főképpen, hogy indítás előtt ezzel kezdi: az alkalmazás hozzá fog férni az ön és ismerősei adataihoz bla-bla.. Na aki ezt engedélyezi, az ép ember nem lehet...
Második jótanács: ha már mindenképpen közösségi szájt, akkor addig juss el legalább, hogy bármi, ami nem a te gépeden van (néha sajnos ez sem igaz), hanem egy ki tudja milyen oldalon, azt beállítás ide vagy oda, bárki a világon láthatja. Olyanok is, akiknek az az életcéljuk, hogy visszaéljenek vele. Ennek szellemében tegyél fel magadról bármit, adj meg bármilyen adatot. És ahogy Rambo megjegyezte: "10-20 év múlva is eszedbe juthat, hogy mégis fontos ember szeretnél lenni"

Csizmazia Darab István [Rambo] · http://antivirus.blog.hu 2010.10.20. 08:33:57

@aDoayen@HWSW: Szia!

Köszi a hozzászólást. Sajnos én csak ilyen blog.hu-sat tudtam;-)

Szerintem az elég gáz, hogy csak akkor van probléma, ha egy WSJ újságíró kipattintja azt, és nem akkor, amikor ezeknek az alkalmazásoknak teret adó cég erre magától üzemszerűen odafigyelne, mert mondhatjuk lett volna erre elég idejük. Ha véletlenül nem írnak az újságírók, akkor mi lenne?

Bougheau Tschichka 2010.10.20. 10:00:39

Nincs ebben semmi meglepő, ha arra gondolok, hogy ki is az alapítója, tulajdonosa. Valami Zuckermann ?

Csizmazia Darab István [Rambo] · http://antivirus.blog.hu 2010.10.20. 10:48:19

www.itbusiness.hu/hirlevel/itsecurity_today/2010-10-19_it_security_today_4717.html

Csak idézek:
www.itbusiness.hu/hirlevel/itsecurity_today/2010-10-19_it_security_today_4717.html

"...rendszeresen kiadja a játékosok azonosítóit külső cégeknek. A FarmVille a játékosok barátainak adatait is kiadja..."

"A „vádlott” nem tagadja a vádakat. Reakciójából úgy tűnik, hogy a WSJ összefoglalója előtt már ismerte az eseteket – de nem sietett a megakadályozásukkal."

adatvédelem · http://www.ppos.hu 2010.10.20. 17:58:18

@Csizmazia István [Rambo]: Szia!

Megdöbbentő az ábra, ennyire kézzelfoghatóan még nem is láttam. Sajnos nem állhat minden felhasználó mellett egy adatvédelmi szakértő

adatvédelem · http://www.ppos.hu 2010.10.20. 20:22:02

@Csizmazia István [Rambo]: Az adatvédelem és a privát szféra ilyen szintű semmibe vétele pedig elkeserítő, ugyanakkor remélhetőleg ttovább erősíti a felhasználók "öntudatát"
süti beállítások módosítása