Kiaboys és Hyundai challenge elmentek vadászni

2023. június 09. 10:16 - Csizmazia Darab István [Rambo]

Kiugró mértékben elszaporodtak a fenti két gépjármű típussal kapcsolatos lopások az Egyesült Államokban, ami főképp a gyártók hibájának róható fel, de a jelenség továbbgyűrűzését persze a TikTok platform is keményen felsrófolta a címben található hashtag címkével feltöltött vírusként terjedő videókkal.

Lopások már 2020-ban is történtek, ám tavaly óta egyre nagyobb számban szerepeltek a híradásokban, és a tizenévesek körében zajló lájkvadász TikTok kihívás csak extra olaj volt a tűzre. Az útmutatóban az szerepelt, hogy egy Kia vagy Hyundai autót csavarhúzóval és telefontöltő kábellel milyen egyszerű beindítani, ellopni - betörve előtte egy ablakot, és szétbombázva közben a műszerfal alját.

Pórul járt tulajdonosok tömegei panaszkodtak a közösségi oldalakon, és tették meg a feljelentéseket is. A hírekben elsősorban az Egyesült Államokbeli károsultak szerepeltek, volt aki éppen temetésen volt, miközben ellopták a gépjárművét. Az elkövetők közt pedig volt 11 éves tolvaj is.

A rendőrség is felfigyelt a szokatlan és tömeges jelenségre, és azt javasolták, hogy az autótulajdonosok szerezzenek be egy plusz kormányzárat, ami jól látható módon elriaszthatja a kihívásra nyitott, zömében Z generációs fiatalokat - akik ezzel valójában bűncselekményt követnek el. Most New York állam is pert indított a két nevezett autógyártó ellen, arra hivatkozva, hogy túlságosan könnyű ezeknek a gyártmányoknak az ellopása, vagyis költségcsökkentő lépésekkel nem tettek meg mindent ennek kizárására.

Ugyanis az európai és kanadai piacokon régóta kötelező előírás az indításgátló beszerelése, ám ez a szabályozás viszont az USA-ban hiányzott. Korábban már több város is beperelte ugyanezen hanyagság miatt az autógyártókat, többek közt Baltimore, Cleveland, Milwaukee, San Diego, és Seattle is, és ezekben a perekben kártérítést követelnek tőlük.

A közzétett statisztika szerint 2023. első négy hónapjában 977 alkalommal loptak el Hyundai és Kia autókat New Yorkban, ez pedig elképesztű mértékű, nagyjából 660 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.

A tolvajok valóban könnyűszerrel képesek 60 másodperc alatt elhajtani a kiszemelt járművel, és a sérülékenység egy csomó 2011. és 2022. között az USA részére gyártott modellt érint: Hyundai Accent, Elantra, Elantra GT, Elantra Coupe, Elantra Touring, Genesis Coupe, Kona, Palisade, Santa Fe, Santa Fe XL, Santa Fe Sport, Sonata, Tucson, Veloster, Venue és Veracruz; valamint a Kia Forte, K5, Optima, Rio , Sedona, Seltos, Sorento, Soul és Sportage.

A lopáson felül a tinédzserek ezután gyakran okoztak különféle közlekedési baleseteket is. Az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatala (NHTSA) szerint legalább 14 bejelentett balesetről és nyolc halálos áldozatról tud az ilyen jellegű feltörés követően. Időközben a két gyártó első körben szoftver frissítés kiadásával próbálta orvosolni a helyzetet, például a Hyundai tájékoztatása szerint az ingyenes frissítést a márkakereskedők végzik el, ami hozzávetőlegesen egy órát vesz igénybe. A Kia egyelőre csak a szakaszos frissítésről szóló tervezetéről nyilatkozott még idén februárban.

A dolgot persze bonyolítja, hogy itt több millió járműről van szó. Lehet hogy inkább érdemes lett volna már korábban a szabályozáson módosítani, és Európához hasonlóan itt is kötelezően előírni az indításgátló gyári beszerelését.

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása