Nagy a forgalom a közösségi oldalakon

2010. április 14. 16:00 - Csizmazia Darab István [Rambo]

Egyre többen használják a közösségi oldalakat. A felhasználók megnövekedett száma a tettrekész csalókat, spammelőket, kártevő terjesztőket sem hagyta állva, egyre sikeresebben alkalmazkodnak és élnek az új lehetőségekkel.

Van aki csak passzióból, van aki munkahelyi kapcsolata miatt kénytelen, és csak nagyon kevesen utasítják el teljesen a közösségi oldalakat. A magyar Iwiw, a roppant népszerű Facebook a maga 400 milliós felhasználói táborával, a Myspace, Skype, vagy akár a Twitter 75 millió tagjával teljességében új helyzetet teremtett, különösen a fiatal felhasználók táborában. Egy amerikai felmérés szerint a 12 évesnél idősebb gyerekeknek már a fele (48%) tagja a közösségi portáloknak, és azt naponta többször is használja. Ez az a korosztály, akik szerint a lassú és körülményes e-mail már csak a nyugdíjasok ódivatú csigalassú kispolgári csökevénye, és a tájékozódásban is jelentős mértékben támaszkodik erre a hihetetlen tempóban növekvő, és villámgyors web2 lehetőségekre.

Ha valaki nézte az április 11. választások napján az Origó címlapját, az érzékelhette, milyen tempóban keletkeztek posztok, szinte az átlagfelhasználók ütőerén tarthatta az ember a kezét, realtime-ban jöttek a vélemények, hozzászólások, felismerések, viccek (Aki ma tulipánt rajzol a szavazólapra, annak a Voksán Virág lesz; Orbán Viktor szerint ma egy új országban ébredünk. Az időjárásból kiindulva ez Anglia :-D, és hasonlók). Mivel még nincs vége a kampányidőszaknak, a Twazzup.com oldalon még bele lehet lesni az ilyen pörgő, gyorsan frissülő gyűjtő bokszokba, ha ott kereső szónak megadjuk például "#valasztas OR #valasztas2010 OR #voks2010 OR #voks OR #voks10 OR #kampanycsendkiraly" sztringet.

Ezek az informálódásban valóban tényleg jó perspektívákat nyújtó lehetőségek, ám emellett az is szükséges, hogy a veszélyekkel az ember tisztában legyen. Ez mindent jelent, a nekünk küldött üzeneteket éppúgy, mint a gyanús telepíthető "gyári" applikációkat, továbbá hogy nem szükséges életünk minden egyes másodpercéről beszámolnunk.

Ahogy az internet világában, vagy az e-mailt küldők táborában, itt sem  mindenki az akinek mondja magát, vagy éppenséggel Grál lovag. Az adathalászat főtétele éppen az, hogy a nagyszámok törvénye miatt érdemes próbálkozni, hiszen a megtévesztett 1-5% már meghozza a konyhára a szükséges profitot, és itt több százmilliós felhasználó táborról beszélünk!

Folyamatosan változnak maguk a közösségi oldalak is. Ugye lassan kiderül, hogyan csinálták azt a bizonyos első milliót, amit nem illik később firtatni. Aztán amikor felfut a cég, jól fut a szekér, akkora jönnek vele a kéretlen reklámok, hirdetések is. Szerencsére az SMS spam nem érte el (még?) a komolyan zavaró küszöböt, de a közösségi oldalakon küldött kéretlen reklámok, kártevőre mutató linkek, csalások azonban már nagyon jelen idősek, és tucatjával próbálják megtéveszteni a felhasználókat.

Éljen hát az egészséges gyanakvás, óvatosság, a terep megváltozott, de a mögöttes szándékok és az emberi természet viszont nem.

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása