Már ilyen is van - ugandai 419-es átverés

2014. március 07. 11:13 - Csizmazia Darab István [Rambo]

Gyorsak a kártevő terjesztők és a csalók, ha a friss történésekhez, eseményekhez kell igazodni, azokat frappánsan kihasználni. Sorozatunk második részében most szemlátomást az ugandai események ihlették meg őket, megérkezett ugyanis a gazdag afrikai üzletember/özvegy/király ki akarja menteni a vagyonát 419-es átverés aktuális átirata.

Nem lehet eleget írni az ilyen csalásfajtákról, korábban mi is egy teljes fejezetet szenteltünk a témának a Vírusok Varázslatos Világa sorozatunkban. Aki olvasta, vagy ha a klasszikus 419-es csalásokat valaki folyamatosan figyelemmel kíséri, annak visszaköszönnek az olyan trükkök, mint váratlan örökség, vagy a titkos vagyon kimentése - mindez egy "undisclosed recipients"-nek címzett szuper titkos e-mailben. Van, hogy a 419-es csalásoknak semmi közük Afrikához, és van, amikor valóban onnan jönnek.

Olyan ügyesen sebészi módon kiötlött csalással is találkoztunk már, amikor az állítólagos elhunyt milliomos nevét szépen személyre szabják az áldozat számára. Így történt például Csisztu Zsuzsával is, aki már célzottan egy olyan levelet kapott, miszerint örökös nélkül elhalálozott tüdőrákban egy bizonyos Jorge Csisztu dollármilliomos az afrikai Beninben, aki aztán bedőlve a csalóknak végül 2500 dollárt, akkori áron nagyjából 573 ezer forintot küldött ki előre "költségekre" az örökség reményében az állítólagos ügyvédnek.

Mostani esetünk arra az ugandai eseményre reagál, mikor februárban Yoweri Kaguta Museveni ugandai elnök aláírta azt a homoszexualitás büntetését drasztikusan szigorító jogszabályt, amely alapján az elkövetők akár életfogytig tartó börtönbüntetést is kaphatnak. Ennek nyomán biztonsági kutatók most olyan spamekre figyeltek fel, amelyeknél olyan személyek akarnak onnan elmenekülni, vagyonukat kimenteni, akiket az ottani hatóságok szexuális beállítottságuk miatt üldöznek. A petergamba36@yahoo.com címről érkező levélben arról panaszkodik egy állítólagos Peter Gamaba gazdag üzletember (na persze), hogy zaklatják, fenyegetik, fél a börtöntől és halálbüntetéstől, ezért szeretné kimenekítené a 3.3 millió dolláros vagyonát, amelynek 20%-át ajánlja fel nekünk gálánsan. Amely azért testvérek között is még mindig 147 millió jó magyar forintnak felel meg, csak előbb persze nekünk kellene előre utalni költségekre, és így tovább a szokásos ügymenet.

Vicces módon az eredeti cikkben kisatírozták a yahoos cím végét, míg a levél végén meg szépen ottmaradt :-) De az e-mail címre keresve a Google is egyből feladja a yahoo.com-os végződést, mivel ez már egy jól ismert feketelistás spam küldő. Összegezve: szemlátomást a kiberbűnözők folyamatosan keresik azokat az új sablonokat, amelyekkel sikeresen kelhetik fel az áldozatok szimpátiáját és persze vastagon építenek a kapzsiságra is. A legérdekesebb és egyben legtragikusabb 419-es csalás cím elnyerésére mindenesetre valószínűleg jó eséllyel indulhatna az a korábbi történet, amelyben egy cseh nyugdíjast vertek át csalók hasonló módon még 2003-ban. Aki aztán végső elkeseredésében az utcán agyonlőtte az ottani nigériai nagykövetség ártatlan - pénze visszaszerzésében egyre csak tehetetlenségét hajtogató - konzulját.

5 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MP 2014.03.08. 00:09:00

Már bocs de hogy lehet Cs. Zs. ennyire hülye? Ha én kapok egy ilyet s egy kicsit is hiszek benne ennyi pénznek a töredékéért felkérek egy kinti ügyvédet hogy nézzen utána.

nandras01 2014.03.08. 01:09:26

aki bedől egy ilyen átverésnek, annak az a minimum, hogy megérdemli.
csisztun, pedig nem lepődök meg.
van olyan, hogy a pénzéhség legyőzi az értelmet.

Csizmazia Darab István [Rambo] · http://antivirus.blog.hu 2014.03.08. 06:47:28

Szia MP és Nandras01!

Nem ismerem közelebbről ezt az esetet, én is úgyanúgy csak a Blikkben olvastam róla.

De szerintem az a nyitja a dolognak, ha még nem olvastál a netes címlapokon olyan cikket, amiből tisztán tudod, hogy ez egy áteverés, addig mindenki óvatlanabb. Erre jó példa az ATM automatás dupla fedél. Mióta is tapogatjuk, nézzük meg ezt alaposan, mielőtt pénzt veszünk ki? Mióta, hogy láttuk a cikkeket róla, hogy hűha.

A másik, hogy a módszer lényege éppen a fokozatos beetetés. Nyilván sok jómódú áldozatnak még ez is csak aprópénz, de mindig több lépcsőben, fokozatosan kérnek kisebb összegeket, éppen csak annyit, amire csak legyintesz, hogy ez még megéri. Ám a végén már "futsz a pénzed után", azaz ha eddig ennyit adtam, akkor ez a következő még belefér. Egészen a tűréshatárodig, vagy amíg nem olvasol a trükkről az Antivirus.blogon, és rájössz, clueless voltál ;-)

Erika Kelemen 2014.03.08. 07:38:09

Pár éve én is kaptam emailt, egy szegény milliomos, örökös nélküli haldokló ápolónőjétől. Először még hittem is, aztán egy borzalmas fotó adott igazolást arról hogy csalás. A fotót már annak előtte láttam és ismerős volt.
Elmentem a levelezésben odáig, mig pénzt nem kellett küldenem.
Aztán nyomdafestéket nem türő szép emaillal fejeztem be a dolgot.
Azért halkan megsúgom, jó volt kicsit álmodozni.... :-D

Calibaan 2014.03.08. 09:04:02

nekem most ősszel volt egy ilyen kalandom, örököltem valakitől. A családnév stimmelt, úgyhogy a vicc kedvéért belementem, kicsit csicskáztattam a csókát, mindenféle további papírokat csináltattam vele, aztán mondtam, hogy a továbbiakhoz itteni hatósági papírokat is ki kell töltenie, és köldtem neki öt német nyomtatványt. Azóta nem jelentkezett, remélem nem történt valami baja :)
süti beállítások módosítása