Mik a dobogós témák, milyen cégek, márkák nevében küldenek leginkább, honnan jön a legtöbb? Beszédes spam és adathalász adatok infografikában.
Amint azt jól láthatjuk, az adathalász levelek felismerése még mindig gondot okoz, ahogy a mennyiségük folyamatos növekedése is. Noha vannak az aktivitásban kisebb-nagyobb hullámvölgyek, minden szóba jöhető témát meglovagolnak - lásd legutóbb például a labdarúgó EB-vel kapcsolatos kampányukat.
A kedvenc cégek listáját, amelyek nevében küldözgetik a kéretlen leveleket, a Paypal vezeti közvetlenül a Facebook előtt, míg a spamek tematikájánál a szexuális tartalom viszi a pálmát 43%-kal, második a gyógyszerekkel kapcsolatos terület 30.5% arányban, miközben a fogyókúrás dolgok 4.5, az órákat, ékszereket ajánló levelek 9%-ban képviseltetik magukat.
A látványos infografikát elnézve van mit tanulniuk az átlagfelhasználóknak, hogy csak egy dolgot emeljünk ki sorból, az az adathalász linkek kattintás előtti szemrevételezése, ellenőrzése. Ha a hivatkozott domain helyesírási hibát tartalmaz, indokolatlanul szerepelnek benne számok, esetleg teljesen más ország, vagy név szerepel benne, indokolt az óvatosság. A linkek helyes felismerését egyébként az Alma Kaland játékunkkal is lehet gyakorolni gyereknek-felnőttnek egyaránt.
Azt pár évvel ezelőtti korai békebeli időszakot, amikor egy spam levélnek még többnyire csak reklámszemetelési célja volt - például hamis Rolex órákat vagy Viagrát (Vaigrát) ajánlgattak - sajnos nagyjából el is felejthetjük. Még ha ez a kategória nem is szűnt meg teljesen, a mostani spameknek általában már plusz konkrét haszonszerzési, adathalász célja (is) van. Például az eltérített kattintások után hirdetési pénzt kap a küldő, naiv válaszunk esetén megerősítik a címünket a spamadatbázisban és mint kipróbáltat adják el, a mellékletben vagy a mellékelt linken kártevőt, jellemzően kémprogramot akarnak ránk sózni, illetve gyakorta személyes adatainkat akarják kifürkészni, de egzotikus esetben akár részvénycsalási céllal is felhívhatják a figyelmünket egy-egy olyan értékpapírra, amit a bűnözők éppen manipulálnak.
Ha végignézzük az adatokat, tulajdonképpen nagy meglepetés nem érhet bennünket, inkább azt kell szomorúan tudomásul vegyük, ahogy Semmelweis Ignác annak idején a kézmosást javasolta a gyermekágyi láz megelőzése ellen, úgy jelen helyzetben mi sem tehetünk mást az egészségesebb levelezési környezetünk megóvása érdekében, mint hogy továbbfolytatjuk spamszűrőink használatát.