Lassan magunk mögött hagyjuk a bezárkózást, és kinyit minden, köztük a munkahelyek is. Mivel a hirtelen bevezetett kijárási korlátozás sok céget érhetett felkészületlenül, érdemes lehet visszatekinteni, hogyan sikerült az otthoni munkavégzés megszervezése (eszközök biztosítása, hozzáférések, azonosítások, stb.), milyen tanulságokat lehet felismerni és megszívlelni a jövőre nézve.
Ehhez egy friss kutatást idézünk, amely arról tanúskodik, érdemes lesz ezeknek a statisztikáknak a fényében sok mindent újragondolni, és a jövőben javítani a folyamatokon.
A mintegy kétezer amerikai résztvevő válaszain alapuló felmérés szerint az önbizalommal nem volt gond, mert 93% érezte úgy, hogy felkészülten kezelik a helyzetet - mindezt annak ellenére, hogy a válaszadók közel fele, 45% nem részesült a karanténhelyzettel és az e miatti kötelező távmunkával kapcsolatos kiberbiztonsági képzésben. Ráadásul 52% a saját személyes laptopján dolgozott.
Pedig ez egy nagyon is húsba vágó kérdés, Tony Anscombe, az ESET szakértője úgy fogalmaz, hogy nem evidens, hogy minden alkalmazott képes kevés segítséggel, útmutatással hatékonyan átváltani a távoli munkára.
Az otthon nem az iroda, különösen a hirtelen alkalmazkodáshoz nélkülözhetetlen a segítség, különösen az üzleti tevékenységeknél.
A megkérdezettek fele azt mondta, heti 1-5 videokonferencián vesz részt, 20% pedig még ennél is intenzívebben, heti 6-10 online munkatalálkozót bonyolít le. A válaszokból azonban az derült ki, hogy legtöbbször nem kaptak külön útmutatást a biztonságos videokonferenciákkal kapcsolatosan.
Emellett többek közt különösen fontos még a titkosítás kérdése, a biztonságos VPN használat, valamint a távoli hozzáférést támogató többtényezős hitelesítések alkalmazása is.
Nézzünk még pár konkrét adatot! A válaszadók 66%-a nem kapott újabb útmutatást a vállalati jelszavakkal kapcsolatosan, valamint a személyes adatok kezelésével kapcsolatban is látszottak hiányosságok, ez utóbbi kérdésben csak az érintettek fele nyilatkozott úgy, hogy megkapta az ezzel kapcsolatos útmutatást és előírásokat. A korábban említett 52% mellett - akik a saját számítógépükön végezték a céges munkájukat - az is a kép része, hogy ott kényszer szülte a helyzetet, mert a munkáltató nem biztosította a munkavégzéshez szükséges eszközöket.
Hogy lesz-e és mikor hasonló szükséghelyzet, nem tudhatjuk, annyi azonban bizonyos, hogy minden cég, vállalkozás, vállalat életében fontos, hogy tanuljon ebből a kritikus időszakból, és felkészültebben tudja kezelni az otthoni távoli munkavégzés jövőbeni kihívásait.