Vagy mégsem és egyéb rovatunkban már sok olyan incidenssel találkozhattunk, ahol a csalók híres és gazdag emberek nevével visszaélve próbáltak pénzt kihúzni a gyanútlan áldozatokból. Most négy olyan jellegzetes csalási sémát mutatunk, ahogy az átverés mögött bujkáló bűnözők az ismert, népszerű emberek álcája mögé bújnak.
Az első említett módszer a kriptovaluta ajándékok ígérete. Az ilyen évek óta zajló típusú átverésnél vagy egy híresség nevében létrehozott kamuprofillal, vagy magának a híres embernek a feltört Twitter vagy YouTube profillal tevékenykednek. Az elkövetők magukat híres embereknek - pl. Elon Musk/Tesla, Vitalik Buterin/Ethereum, John McAfee, Warren Buffet, vagy valamilyen fejlesztői csoportnak - kiadva olyan bejegyzéseket tesznek közzé, amelyben a követőiknek Bitcoinok, és Ethereumok szétosztását ígérik.
Néha a hamis profilok neveiben olyan adathalász oldalakra jellemző pici betűhibákat is látni (typosquatting), mint például "WarrenBuffert", "BillGavtes", stb. Még arra is volt eset, hogy magába a Bitcoin tárca nevébe építették be Elon Musk nevét.
Ugyancsak gyakori mód, hogy a híresség nevében legtöbbször valamilyen kamuprofillal (betűhibás elütésű írásmóddal, vagy valójában csak rajongói oldal segítségével) közzétesznek valamilyen videót, ahol beígérnek olyasmit, hogy például az első 1000 hozzászóló 1000 dollárt fog kapni. A nyereményre vágyó balekok aztán kapnak egy üzenetet, amely további utasításokat tartalmaz az állítólagos nyeremény igényléséről, amely magában foglalhatja egy adott kártékony webhelyre mutató linkre való kattintást és bizalmas személyes adataik kitöltését, illetve különféle költségekre hivatkozva előzetes pénzküldést a számlájukról.
Kicsit a 419-es nigériai csalásra hasonlít a dolog, előbb vagy személyes adatot, vagy kisebb összegeket "kell" adni ahhoz, hogy mi majd megkaphassuk a hatalmas nemlétező nyereményt, csodás ;-)
A hírességek időnként tényleg jótékonykodnak - gondoljunk csak Andre Agassira, a Bill és Melinda Gates alapítványra, vagy egyik kedvenc színészünkre, Keanu Reevesre. Azonban a neten szerveződő adománygyűjtések vagy pénzkérések jelentős része valamilyen csalás köré szerveződött történet. Ne hagyjuk, hogy ilyenkor pusztán a sajnálat, az érzelmeink vezéreljenek bennünket, gondolkodjunk józanul, és mindig kérdezzünk rá, pontosan mi is a neve, címe, és telefonszáma az alapítványnak, például kérjük írásos tájékoztatást a programjukról.
Mindig ellenőrizzük le az adott szervezet korábbi történetét, de az is jó ötlet, ha a hivatalos adománygyűjtők listáján is megkeressük őket. Gyakran teljesen banális sztorikkal is sikert érnek el, például egy Bruce Springsteen profil mögé bújt csaló arra hivatkozva, hogy állítólagos válása kapcsán ideiglenesen zárolták a vagyonát, egy éven keresztül sikeresen csalt ki nagyobb pénzösszegeket a rajongóktól.
És végül, de nem utolsó sorban a hamisan megszemélyesített celeb biztathat állítólagosan jól jövedelmező befektetésekre is. Ezek a csalások sem új keletűek, de az internet, a villámgyors hírközlés világában teljesen új közegben kell eldöntenünk: elhisszük-e, hogy valóban Elon Musk fektetett jelentős összegeket Bitcoinba (igen, így történt) vagy csak fakenews a dolog. A módszer lényege, hogy gyanútlan embereket tudjanak becsapni a villámgyors meggazdagodás ígéretével különféle befektetési programokba.
A hamis webhelyek sokszor már mentesek a gyanús helyesírási hibáktól, és meglepően hitelesnek tűnnek. A celeb a hamis riportokban elmagyarázza, hogyan tudott akár percek alatt hihetetlen nyereséget elérni, és arra biztatja a követőit, hogy akár nem túl jelentős kezdőtőkével is vágjanak bele.
Mit tehetünk megelőzésképpen? Az a bizonyos biztonságtudatos hozzáállás, amely az éber, egészséges gyanakvásra épít, az mindenképpen nélkülözhetetlen. Soha ne válaszoljunk pénzküldési kérelemre, vagy küldjünk pénzt olyan személy számlájára, akit nem ismerünk és akiben nem bízunk meg. Sose fogadjunk el olyan ajánlatot, amelyben látatlanban előlegfizetést, vagy azonnali szerződéskötést igényel, hanem mindig konzultáljunk a családunkkal, szakemberrel, saját ügyvédünkkel.
Utasítsunk el minden a kéretlen kommunikáció útján érkező közvetlen ajánlatot, legyen az akármilyen kedvezően hangzó. Ellenőrizzük le, ha egy "híresség" felveszi velünk a kapcsolatot, igazi-e a profilja. A jótékonysági szervezeteket és befektetési lehetőségeket pedig egy gyors Google-kereséssel csekkolhatjuk le, hogy valódiak-e.