Ez történik a weben egy perc alatt

2021. június 01. 13:27 - Csizmazia Darab István [Rambo]

Jó régen jelentkeztünk már ezzel a rovatunkkal, így most érdekes lesz megfigyelni, mi és hogyan változott a bő másfél év távlatában. A növekedés - legyen szó akár a röpke 60 másodperc alatt küldözgetett fájlokról, az egy perc alatt lezajló kattintásokról, vagy a kártékony kódok megemelkedett számáról - persze látatlanban bátran borítékolható.

Kellemes kis összefoglaló ez az egyperces műfaj, legyen szó akár a DOMO Data Never Sleeps kimutatásáról, vagy akár a Lori Lewis féle Internet Minute összefoglaló ábráról. Ha a DOMO-s infografikákat nézzük, akkor már a 2010-es 1.0-hoz képest a 2013-as 2.0-ás is "kis lépés egy embernek, de nagy lépés az emberiségnek" érzés foghat el minket a számok emelkedése láttán.

De hasonló léptékű növekedés volt látható a 2017-es 5.0-ás akkori állapot a korábbi, 2016-os 4.0-ás pillanatkép között is.

Rátérve a friss kimutatásokra, nézzük akkor, hogy a mai ismereteink szerint a világszerte 4.66 milliárd internetező mit hozott össze ezekben.

A legfrissebb 8.0 és a 2018-as 7.0 is mutat jellegzetes átalakulásokat. Itt nem csak a számszerű emelkedés, hanem az új kategóriák felbukkanása, korábbiak csökkenése, eltűnése, vagy ellenkezőleg, erőteljes előretörésére láthatunk példákat.

500 óra videót töltenek fel ez alatt az egy perc alatt, 41 millió Whatsapp üzenet keletkezik, és az Instagramon 347 ezer sztori landol. Új kategóriák is megjelentek a pandémia miatt, például 208 ezer Zoom meeting, vagy az 52 ezer Microsoft Teams kapcsolódás is erről árulkodik, de az internetes vásárlás is csúcsrajárt az utóbbi időben.

Például a vizsgált átlagos egy percünk elég volt ahhoz, hogy az Amazon 6659 csomagot kézbesítsen, a vásárlók 1 millió dollárt költsenek online, vagy Doordash rendszerében 555 ételrendelés történjen. A kimutatások a korábbi verzió infografikájához képest itt nem minden esetben összehasonlíthatóak, más mértékegységben, más szolgáltatók egységeit mutatja, de azért a változások nagyjából így is érzékelhetőek.

Ha másodikként az Internet Minute ábráit nézzük, akkor itt már elég egységes, szabatos kategóriák szerepelnek, amiknél könnyebb az időmúlással párhuzamokat vonni. A tavalyi, 2020-as adatokhoz képest például 19 millió szöveges üzenet helyett már 21 milliós számot látunk az idei értékeknél.

Látványos emelkedés van TikTok fronton, ott az 1400 letöltött tartalom helyett már 5000 történik. Ugyanilyen emelkedés volt a Messenger/Whatsapp üzenetek számaiban, 59-ről 69 milliósra hízott a mennyiség, de a társkereső Tinderben az oldalra húzások is megsokasodtak, a korábbi egy perces adat 1.6 millióról 2 millióra duzzadt.

És végül nézzük meg a feketeleves részét is a megnövekedett forgalomnak. Az AVTest weboldal összesítője szerint az egyedi kártékony kódok mennyisége a tavalyi 1 milliárdról 1.22 milliárdra nőtt.

De természetesen ahogy a fenti adatokban, úgy ezen a téren sem várt senki csökkenő számokat, sajnos ez a realitás.

Zárásképpen pedig rápillantunk a Wayback Machines segítségével a haveibeenpwned oldalára, mit mutatott egy esztendeje és mit láthatunk rajta most. Az ellopott, kiszivárgott jelszavak száma a korábbi 9.6 milliárdról 11.2-re változott, tehát erős, egyedi, rendszeresen változtatott jelszó ügyeben is van még mit fejlődnünk, a két-, illetve többfaktoros autentikáció elterjedtebb használatáról nem is beszélve.

Összességében számok nőttek, pandémia nélkül is toltuk a netet, de a kényszerű karantén alatt még inkább. Ahogy John Rambo fogalmazott a First Blood részben: sok katonából sok halott lesz, úgy a világszerte egyre növekvő internethasználó, egyre több netre kapcsolt kütyü miatt nő a forgalmazás, de jó lenne, ha mindeközben a vírusfertőzések, az ellopott jelszavak és veszélybe került személyes adatok mennyisége ehhez képest viszont végre csökkenhetne. Ha majd egyszer így lesz, természetesen arról is nagyon szívesen adunk hírt.

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása