A koronavírus-járvány hatására életünk számos oldala lassult le, akadt vagy szűnt meg teljesen - ugyanakkor vannak területek, melyek sokkal gyorsabban fejlődtek, mint azt bárki várta volna. Az elmúlt évre reflektálva az ESET az egyik ilyen gyorsan fejlődő terület, a pénzügyi technológiát, azaz a FinTech helyzetét vizsgálta.
A felmérésnél több, mint 10 ezer fogyasztót és senior üzleti vezetőt kérdeztek meg az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Japánban, Mexikóban és Brazíliában. A kutatás a FinTech-kel kapcsolatos tapasztalatokat, az ezzel kapcsolatos megoldások jövőjét és a kiberbiztonsági szokásokat vizsgálta. Mivel a lezárások hatására életünk számos területe költözött az online térbe, így nem meglepő, hogy a FinTech alkalmazások használata is megnőtt.
Az ESET felmérésének fogyasztói szegmenséből kiderült, hogy globálisan a felnőtt fogyasztók 51%-a 1-5 féle FinTech alkalmazást használ, ideértve a digitális pénztárcákat, a költségvetés-tervező alkalmazásokat és a virtuális bankokat. Mindössze egyharmaduk (33%) válaszolta azt, hogy nem változtak a bankolási szokásaik a koronavírus miatti lezárások idején.
Annak ellenére, hogy több FinTech alkalmazást is használnak, világszerte csak a fogyasztók fele (49%) telepített minden eszközére biztonsági szoftvert, így a másik felük védtelen a pénzügyeiket célzó kibertámadásokkal szemben. 42 százalékuk nem használ jelszókezelőt, amely segítene az erős és egyedi jelszavak létrehozásában-kezelésében, illetve a hitelesítő adatok kitöltésének és a brute force-támadások megakadályozásában.
A kiberbiztonság terén a fogyasztók továbbra is kockázatos magatartást tanúsítanak, például nyilvános WiFi hotspotokhoz csatlakozva hajtanak végre pénzügyi tranzakciókat.
Ahogy a FinTech alkalmazások használata egyre fontosabbá és széleskörűbbé válik, elengedhetetlen, hogy a kiberbiztonsági gyakorlatok lépést tudjanak tartani ezzel - ellenkező esetben a magánszemélyek és a vállalkozások is azt kockáztatják, hogy kiszolgáltatottá válnak a támadásoknak. A FinTech-be történő befektetés vonzó lehetőség a vállalkozások számára is, mivel a technológia számos előnnyel jár: többek között kevesebb költséget, könnyű használatot és a piacra történő egyszerűbb belépést kínál.
A vállalkozások döntő többsége (81%) egyetért abban, hogy a koronavírus-járvány még szükségesebbé tette a pénzügyek fokozott védelmét. Ezen felismerés ellenére csaknem egyharmaduk (28%) nem fektet be aktívan a pénzügyek védelmének megerősítését célzó új technológiákba, vagy legalábbis nem tudatosan.
Ami a jövőbeli terveiket illeti, a senior üzleti vezetők több, mint kétharmada (68%) arra számít, hogy vállalataik FinTech-befektetései növekedni fognak a 2021-es és 2022-es évben. A vállalkozások fele már online fizetésfeldolgozó és könyvelési megoldásokat használ pénzügyeinek kezeléséhez, harmaduk pedig fontolgatja a szabályozási technológia (RegTech), a bankfiók nélküli bankok és a biztosítási technológia (InsurTech) alkalmazását.
Az üzleti működést világszinten átalakító különböző pénzügyi technológiák a következők:
- Online fizetésfeldolgozók: az ESET kutatásából kiderül, hogy az online fizetésfeldolgozás a vállalatok által legnagyobb mértékben használt pénzügyi technológia, a vállalatok 56 százaléka alkalmazza. A fizetésfeldolgozók irányítják a hitel- vagy bankkártya tranzakció folyamatát, továbbítják az ügyfelek kártyaadatait a vállalkozások bankjainak.
- Online határokon átnyúló fizetés: szintén egy rendkívül fontos technológia a globális e-kereskedelem szempontjából. Egyre gyakrabban fordul elő, hogy a tranzakció címzettje és kedvezményezettje külön országokban tartózkodnak, ezért fontos, hogy a vállalkozások képesek legyenek határokon átívelve utalni - ez egyike a megannyi területnek, ahol a FinTech egyre gyorsabbá és biztonságosabbá teszi a pénzügyi folyamatokat.
- Online számlázás: a világ vállalatainak csaknem fele (44%) használ online számlázást. Ez a technológia leegyszerűsíti a számlázási folyamatot, lehetővé téve a vállalkozások számára a pénzforgalom hatékonyabb nyomon követését.
- Biztosítási technológia (InsurTech): az InsurTech egy rendkívüli gyorsasággal növekvő szektor, a vállalkozások 33 százaléka használja jelenleg és 32 százalékuk fontolgatja a jövőbeni alkalmazását. Az új típusú - például az intelligens eszközök által gyűjtött - adatok felhasználásával az InsurTech lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy igazán testreszabott biztosítási irányelveket hozzanak létre.
- Szabályozási technológia (RegTech): a RegTech automatizálással oldaná meg a szabályozással kapcsolatos vállalati kihívásokat. A szektor úttörői arra használják ezt a technológiát, hogy a szabályozásokkal kapcsolatos monitoringot, riportálást és megfelelőséget biztosítsanak a vállalkozások számára.
A senior üzleti vezetők 45%-a úgy véli, hogy az online fizetésfeldolgozók hozzájárulhatnak a profitnöveléshez, ezáltal segítve a vállalatokat a talpra állásban egy sokak számára rendkívül nehéz év után. A fogyasztók úgy tervezik, hogy a világjárványt követően is többet fognak online vásárolni, vagyis a kiskereskedők több pénzügyi tranzakciót fognak online feldolgozni, amihez megfelelő és biztonságos technológiára lesz szükségük.
Amint ezek a friss példák is szemléltetik, a pénzügyi technológiát sokféleképpen alkalmazzák szerte a világon, és szerepe a globális üzleti életben csak növekedni fog az elkövetkező években, ezért minden eddiginél fontosabbá válik majd ezen pénzügyi megoldások megfelelő kibervédelme.