Átverések az online piactéren

2022. augusztus 25. 12:11 - Csizmazia Darab István [Rambo]

Tavaly a Facebook Marketplace felhasználóinak száma átlépte az egymilliárdot. Az egymás közötti adásvételt lehetővé tévő platform ingyenes és könnyen használható, a felhasználók pedig biztonságosnak érzik, mivel az eladók profilját is meg tudják nézni. Sajnos azonban ez a biztonságérzet gyakran hamis, mivel a Marketplace is rengeteg csalót vonz.

Egy közelmúltban készült felmérés résztvevőinek hatoda (17%) volt már csalás áldozata az Facebook Marketplace-en, a Facebook pedig nehezen tudja kiszűrni a csalókat. Olykor túlbuzgón blokkolja a szabályosan hirdető felhasználókat, miközben más esetekben akaratlanul is lehetővé teszi, hogy csalók kikerülhessék az automatikus ellenőrzést és a platform adminisztrátorait.

Mivel a hamis hirdetések a lakáseladásokat és az autóvásárlásokat is érintik, a tét ott már elég nagy. Ezért nagyon fontos, hogy a felhasználók megismerjék az online csalók tipikus trükkjeit, és megtudják, hogy mit tehetnek biztonságuk érdekében.

A megélhetési költségek növekedésével egyre több magyar felhasználó fordul az olyan online platformokhoz, mint a Facebook Marketplace, hogy eladóként gyorsan pénzhez juthasson, vagy vevőként minél alacsonyabb áron vásárolhasson termékeket. Ezzel párhuzamosan viszont sajnos a csalók is egyre nagyobb számban jelennek meg az online piactereken, ezért a biztonságtudatosság és az óvatosság továbbra is kiemelten fontos.

Akárcsak az adathalászatnál, az intő jelek korai felismerése - gyanúsan alacsony ár, magyartalan nyelvhasználat, sürgetés - itt is megóvhat minket az áldozattá válástól. Az alábbiakban az ESET kiberbiztonsági szakértői nyolc, a Facebook Marketplace-en leggyakrabban előforduló csalást mutatnak, és tanácsokat adnak arra vonatkozóan, hogyan lehet kivédeni ezeket.

1. Hibás termékek
Az eladók hirdethetnek olyan terméket, amely a közzétett fotó alapján jó állapotúnak tűnik ugyan, de amint megkapjuk, kiderül, hogy törött vagy nem működik. Ez különösen az elektronikai cikkek esetében lehet igaz, amelyek összes funkcióját ebben a formában nem tudjuk kipróbálni vásárlás előtt. Mindez ugyanolyan valószínűséggel történhet egy gátlástalan eladó vagy egy hivatásos csaló részéről is.

2. Hamisítványok
Ha nem törött, akkor lehet, hogy hamis termékről van szó. A designer ruhákat, parfümöket, ékszereket és kozmetikumokat különösen gyakran hamisítják, egy fotó alapján viszont gyakran nehéz megállapítani az áru valódiságát. Bár mindenki az akciós árakat keresi, itt is igaz az állandó szabály: ha egy ajánlat túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, valószínűleg csalásról van szó.

3. Google Voice átverések
A Facebook Marketplace-t más típusú csalásokra is használják. Tegyük fel például, hogy a csaló beleegyezik egy termék megvásárlásába. Ezek után viszont a beszélgetést egy másik, nem ellenőrzött platformra, például a WhatsAppra tereli, ahol arra kéri az eladót, hogy hitelesítse magát egy ellenőrző kóddal.

Valójában viszont az eladó telefonjára érkezett kód egy Google Voice által küldött, a csaló által kezdeményezett kétfaktoros hitelesítési kód. A hitelesítés után a csalók képesek a nevünkben fiókot létrehozni az eladó telefonszámával, amelyet mások átverésére is felhasználhatnak. Egyéb információ birtokában pedig megpróbálhatnak további új profilokat létrehozni az áldozat nevében vagy hozzáférhetnek a meglévőkhöz.

4. Állítólagos túlfizetés
A csalók az eladókat is átverhetik a Facebook Marketplace-en. Például amikor azt állítják, hogy többet fizettek egy adott termékért a megadott árnál, és közzétesznek egy képernyőfotót, amelyen az állítólagos tranzakció látható, követelve a különbözet visszatérítését.

5. Szállítás elmaradása
Klasszikus trükknek számít, hogy eladnak egy terméket, elkérik a pénzt, de a termék mégsem érkezik meg a vevőhöz, vagy csak egy tégla van a csomagban Xbox helyett.

6. Hamis nyereményjátékok
Az információk megszerzésének egy másik módja a hamis nyereményjátékok közzététele a Facebook Marketplace-en. A gyanútlan felhasználó mindössze egy linkre kattint, ahol személyes adatokat ad meg magáról abban a hitben, hogy ingyenes luxuscikkeket, kriptodevizát vagy más különleges ajándékot kaphat.

A csalók viszont kizárólag a személyes adatokat akarják megszerezni, hogy azokkal további személyazonossággal kapcsolatos csalást vagy lopást kövessenek el.

7. Biztosítási csalás
A drága árucikkeket közzétevő eladókkal is gyakran kapcsolatba lépnek szélhámosok. A csalók vállalják, hogy kifizetik a szállítási költséget, ennek bizonyítékául egy hamis számlát küldenek. Emellett az eladótól előre egy biztosítási díjat is kérnek: mivel az összeg viszonylag kicsi az eladásra szánt tárgy értékéhez képest, az eladók gyakran belemennek az ilyen állítólagos díj kifizetésébe.

8. Beetetés, figyelemfelkeltés
A csalók gyakran kiváló minőségű terméket hirdetnek nagyon kedvező áron. Amikor a vásárló szeretné megvásárolni az akciós terméket, az eltűnik a rendszerből, a csalók pedig vagy egy hasonló terméket ajánlanak fel magasabb áron vagy egy rosszabb alternatívát.

Hogyan lehet kiszúrni a Facebook Marketplace átveréseket? Az alábbi tíz tipp segíthet abban, hogy biztonságosan használhassuk a Facebook Marketplace felületét:

- Vásárlás előtt ellenőrizzük az árucikkeket, és csak helyi eladóknál vásároljunk.

- Mindig nyilvános helyen történjen az átadás-átvétel, lehetőleg jól megvilágított helyen, a nappali órákban. A benzinkutak, bevásárlóközpontok további előnye, hogy ott biztonsági kamerák is működnek.

- Ellenőrizzük az eladók/vásárlók profiljait, a felhasználói értékeléseket, és gyanakodjunk, ha a profilokat csak nemrég hozták létre, vagy túl rövid idő alatt gyanúsan sok pozitív értékelést látunk.

- Keressünk rá a termékek eredeti árára, és ha ennél jelentősen alacsonyabb áron kínálják a Marketplace-en, legyünk gyanakvóak, mert az árucikk hamisítvány, lopott vagy hibás lehet.

- Óvakodjunk a nyereményjátékoktól, és ezen a címen soha ne adjuk ki személyes adatainkat!

- Válasszunk biztonságos fizetési módokat (PayPal, Facebook, Checkout), mivel ezek lehetőséget biztosítanak a visszatérítésre. Az ajándékkártyákat, átutalásokat, és az olyan fizetési szolgáltatásokat, mint a Venmo vagy a Zelle, előszeretettel használják a csalók.

- Csak a Facebookon egyeztessünk - a csalók szeretik átterelni a beszélgetést egy másik platformra, ahol könnyebben átverhetik az embereket, és esetleg megakadályozhatják, hogy vitassák a tranzakciókat. Ha maradunk a Facebookon, akkor minden kommunikáció itt naplózódik, ami később jól jöhet bizonyítékként.

- Soha ne adjunk fel csomagokat előre, az ellenérték kifizetése előtt. Kivétel itt a Foxpost és egyéb hasonló pénzkezelő csomagautomatás megoldások, amelyek garantálják, hogy a vevő csak a sikeres fizetés után veheti át a csomagunkat.

- Vevőként figyeljünk a termék listaárának változásaira, valóban akciós-e az akciósnak mondott ár.

- Soha ne küldjünk kétlépcsős azonosítási kódokat állítólagos leendő vásárlóknak, idegeneknek, ismeretleneknek. Ezek a kódok a mi saját biztonságunkat szolgálják, csak ránk tartoznak, ezért tilos azokat bediktálni, továbbküldeni, másokkal megosztani.

Ha mégis bekövetkezik a legrosszabb, és csalást gyanítunk, jelentsük az eladót a Facebook felé.

3 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

para_noir 2022.08.26. 08:40:38

Az ilyen primitív csalásokkal csak a hülyéket lehet megvezetni. Sokkal gázabb, hogy a rohadt marketplacre nem lehet felrakni normálisan márkás, eredeti terméket, mert automatiksuan hamisítványnak veszi, és jön a fenyegető üzenet, hogy még egy ilyen, és korlátoznak.

BOAR 2022.08.26. 12:29:46

Bullshit.
Idézetek a közhelyszótárból c. műsorunkat hallhatták...

Csizmazia Darab István [Rambo] · http://antivirus.blog.hu 2022.08.27. 15:34:48

Ezek MAGYAR adatok, ahol adathalász oldalra léptek be, vagy állítólagos banki ügyintézőknek válaszolgattak az áldozatok:

"A Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) 2018. január 1. és 2022. május 15-e között 343 „jóvá nem hagyott fizetési művelettel” kapcsolatos fogyasztói jogvita került – ezek közül 231 volt bankkártyával kapcsolatos visszaélés, 112 pedig fizetési számlához kapcsolódó tranzakció. Ezekből 295 zárult le – 227 eljárás végződött megszüntetéssel, többnyire azért, mert az ügyfél szolgáltatta ki az adatait, biztosított hozzáférést eszközeihez, illetve maga végezte a műveleteket vagy hagyta jóvá azokat. "

24.hu/fn/gazdasag/2022/08/27/eletuk-megtakaritasa-lenyulas-telefonos-banki-csalok-nyugdijas-par/
süti beállítások módosítása