Nagyjából senki nem panaszkodhat arra, hogy manapság mennyire szürke és eseménytelen korban lenne kénytelen élni. Sokan persze szívesen megspórolták volna egy pár dolgot, például azt az élményt is, amely egy Windows platformra érkezett hibás frissítés miatt alakult ki világszerte idén július 19-én.
A Crowdstrike biztonsági szolgáltató jelentős szereplő a piacon, világszerte 20 ezer ügyfelük van, köztük a Fortune 500 lista több, mint fele, de az USA kormányzati szervezetei közül is számosan. Emiatt aztán roppant kellemetlen szituáció következett be akkor, mikor egy hibás frissítés miatt 8.5 millió Windows-eszközön lefagyás, kékhalál jelentkezett röpke másfél óra leforgása alatt.
Repterek, bankok, tévéadók, kiterjedt közlekedési területek, számos egészségügyi intézmény, tőzsdék, pénzintézetek bénultak meg. Bár a gyártó rövid időn belül kiadott egy javított frissítést, ám a helyreállítás így is nehézkes és időben hosszan elhúzódó folyamat lett, mert sok gépet csak kézzel lehetett újraindítani, így a káosz még napokig eltartott.
Egyes vélemények szerint ilyennek képzelhették a 2000-es évváltáskor végül be nem következő Y2K Armageddont, ami viszont így negyedszázados késéssel most váratlanul mégis ránk köszöntött ebben a bizarr formában. Bár mint az közismert, a TAB billentyű használata olyan univerzális csodafegyver, ami mindent is megoldott volna ;-)
Az mindenesetre elmondható, hogy a frissítések előzetes tesztelése minden esetben a gyártó feladata és felelőssége, ez vitathatatlan. Az okozott kár mértékéről többféle becslés is napvilágot látott, az egyikben 15 milliárd dolláros veszteségről írtak még július végén, azóta ez a szám már nyilván sokkal pontosabb és magasabb lett.
Ám a helyzetet bonyolítja, hogy az időmúlással egyes ügyfelek irányából a kártérítési igények peres úton történő rendezése is felmerült, ezek egyike a Delta Airlines légitársaság mostani lépése.
A Delta pénteken pert indított a július 19-i összeomlás miatt, ebben a CrowdStrike-ot hibáztatja, amiért nem tesztelt és hibás frissítéseket kényszerített ügyfeleire, amivel sok millió Microsoft Windows alapú számítógép összeomlását okozta világszerte. Elmondása szerint 40 ezer szerverük állt le az incidens 5 napja alatt, amivel fél milliárd dolláros káruk keletkezett.
Az a része az érvelésnek, hogy a váratlan leállás, és az első napi szolgáltatás kimaradás a Crowdstrike egyértelmű hibája volt, természetesen mindenki részéről méltányolható.
Amit viszont a másik fél és emellett sok kommentelő is felvet, a második naptól kezdődő egész hetes leállás már részben a Delta saját felelőssége is és az ilyen kritikus helyzetek kezelésére való felkészületlenségének lehet a bizonyítéka. Mindenesetre kíváncsian várjuk az események végét.