Mellékhatások tekintetében keresse fel orvosát, gyógyszerészét - szól a szlogen, ami több dolgot is figyelmen kívül hagy, például ha az embernek nincs is gyógyszerésze. Eleddig jobbára csak arról szóltak az ilyen történetek, hogy a kórházak nem működtek, a betegek hoppon maradtak. Egy extrém módon elhúzódó ügymenet azonban rajtuk kívül még több szereplőnek is komoly gondokat okozhat.
Egészségügyi intézmények, kórházak sem maradtak ki a zsarolóvírusok rendszeresenek mondható támadásaiból, sőt egy idő után már kifejezetten kedvelt célpontokká váltak. Hogy ilyenkor mi történik, arról már többször is írtunk: osztályok leállása, tervezett és sürgősségi műtétek elmaradása, betegek átirányítása más intézményekbe, leletek online kiadása helyett utazgatás, számítógép helyett papír, ceruza, kartoték, telefon és fax.
Ja és persze a félelem, hogy az ellopott bizalmas adatokat nyilvánosságra hozhatják, azokat bárkinek eladhatják, illetve az érintettek körét testre szabott további célzott kifinomult csalásokkal támadhatják.
Korábban már beszámoltunk a Change Healthcare egészségügyi szervezet elleni ransomware incidensről, amelynél az oroszországi ALPHV/BlackCat vezetősége egész egyszerűen elvette a váltságdíjként beszedett pénzt az általa alkalmazott alvállalkozó bűnözőktől.
Ezzel a lépéssel jócskán megnehezítette az intézmény helyzetét, akik a fizetés ellenére aggódhattak, hogy meglopott bűnözői csoport az ellopott bizalmas adatokat ezek után esetleg mégis nyilvánosságra hozhatják, vagy új követeléssel állnak elő.
Ezúttal egy új szemszög is bekerült a fenti diskurzusba, az ott dolgozó orvosok helyzete. Ugyanis az adminisztráció teljes leállása miatt a társadalombiztosítási elszámolás rendszere is megakadt. A doktorok a praxisaik utáni elszámolásukat is korábban ebben, az ország legnagyobb biztosítási számlázási hálózatában végezték, a február 21-i leállás óta azonban még mindig nem sikerült teljeskörűen helyreállítani az üzemszerű működést, pedig itt dolgozzák fel az USA-n belüli összes orvosi elszámolás mintegy felét.
A kiberbiztonsági incidens viszont több tízezer kórház, orvoscsoport, fogorvos és gyógyszertár kifizetését és vényköteles gyógyszerek feldolgozási folyamatát szakította meg.
A hétköznapi normál ügymenet szerint az orvosok korábban hozzávetőlegesen 2 héten belül megkapták a pénzüket az online elszámolás és elektronikus számlázás keretében, ám ezt az elhúzódó incidens miatt nem tudták megtenni.
Bár elvileg lehetőség lenne a nehézkesebb, és sok adminisztrációs plusz munkát okozó papíralapú benyújtásra is, ám ezek hivatali átfutása és elbírálása legalább kétszer hosszabb ideig tartana. A UnitedHealth Group leányvállalata, a Change Healthcare már a múlt hétre ígérte az elszámolási rendszer teljes körű újraindulását, ez még sokaknál még azóta sem üzemel.
Az orvosok elmaradt bevételeik miatti panaszára válaszként az ottani Egészségügyi Minisztérium ideiglenes könnyítéseket javasolt a papíralapú elszámolásoknál, hogy ezek egyszerűbben, könnyített benyújtási határidőkkel és gyorsabban elintézhetőek legyenek.
Illetve indult emellett egy átmeneti finanszírozási kölcsönrendszer is, amellyel a kiesett bevételek okozta helyzetben igyekeznek segíteni az arra rászorulók olyan orvosoknak, akiknek a bevételei nagyrészt vagy teljes egészében innen származnak.
A UnitedHealth tájékoztatása szerint a leállás miatti több mint 14 milliárd dolláros követeléshátralék utólagos feldolgozása és elszámolása már elkezdődött, ezek kifizetése állítólag hamarosan meg fog történni.
Külsős biztonsági szakértők véleménye szerint az elhúzódó folyamatok arra utalnak, hogy az egészségügyi intézménynek valószínűleg nem volt megfelelő biztonsági mentése, valamint letesztelt incidensreagálási terve.