A call centerek farkasai

2024. május 06. 18:48 - Csizmazia Darab István [Rambo]

Ma már rengeteg csalás, átverés vesz bennünket körül, és rég nem csak e-mailben érkező spamek, vagy böngészés közben kéretlenül felugró ablakok formájában. Jön ez a közösségi média üzeneteink között, SMS formájában vagy akár direkt telefonhívások útján is.

A lebukás, letartóztatás a számítógépes bűncselekmények világában sajnos meglehetősen ritka madár, így minden apró eredménynek érdemes örülni. És most itt egy újabb tégla a falban: az Europol 21 embert vett őrizetbe, és 12 átverési telefonközpontot zárt be egy összehangolt nemzetközi akció keretében.

A Pandóra fedőnevű műveletben Albániában, Bosznia-Hercegovinában, Koszovóban és Libanonban olyan bűnözői hálózatok által üzemeltetett telefonközpontokon ütöttek rajta, amelyek napi több ezer átverésért voltak felelősek.

A titkos művelet még 2023. decemberében kezdődött, amikor egy megtévesztett német ügyfél 100 ezer eurót akart felvenni készpénzben egy freiburgi bankfiókban, hogy egy állítólagosan elmulasztott bírósági megjelenése miatti állítólagos letartóztatást elkerüljön.

A pénztáros gyanúsnak találta az esetet és értesítette a rendőrséget, akik viszont rövid úton megtalálták és letartóztatták az aktuális csalót.

A telefonhívások listáját alaposabban megvizsgálva az Europol nyomozói felfedezték, hogy az elkövetők által használt telefonszámokat mindössze 48 óra leforgása alatt több, mint 28 ezer különféle átverési cselekményhez használták. Ezzel indult el az akció, amiben 100 német rendőr részvételével próbálták mélyebben felderíteni a bűnszervezetet. 1.3 millió csaló beszélgetést hallgattak le, és 7500 hívást rögzítettek a későbbi vádemeléshez.

Külön telefonközpontot létesítettek arra a célra, hogy a hívások áldozatait figyelmeztessék, és lebeszéljék a fizetésről, ami körülbelül 80%-ban sikerült is nekik, megakadályozva ezzel hozzávetőlegesen 10 millió euró összegű veszteséget.

A nyomozás során kiderült, hogy az egyes országok telefonközpontjai más-más típusú bűncselekményre összpontosítottak, és naponta akár ezer átverést tudtak végrahajtani.

Bosznia-Hercegovina az adósságbehajtási csalásokra specializálódott, a Koszovóban található callcenter a banki csalók központja volt, Libanon a feltöltőkártyás csalásokkal próbálkozott, míg az albániai székhely a befektetési csalások területén igyekezett megtéveszteni az embereket. 

A nemzetközileg összehangolt razzia során a hatóságoknak a letartóztatások mellett számos bizonyítékot is sikerült lefoglalniuk, többek közt gépeket, adathordozókat, dokumentumokat, valamint készpénzt és 1 millió euró értékben különféle vagyontárgyakat. A számítógépek alapos átvizsgálásától a nyomozó hatóságok azt várják, hogy részletesebb információkat szerezzenek a további telefonközpontokról és a bűnszervezet vezetőiről.

Bár egy ilyen akció nem akadályozza meg a további csalásokat, de legalább látni az hatóságok részéről az igyekezett és az erőfeszítést, amiben a távközlési szolgáltatók biztosan tudnának ennél sokkal többet is segíteni. Sajnos Magyarországon is egyre gyakoribbak a telefonos, főleg bankok nevével visszaélő átverések.

1 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.05.07. 11:53:55

Voltam interjún így ilyen helyen pár éve. Nagyon bizarrnak tűnt.
süti beállítások módosítása